fbpx
×

Proof of Concept – jak uniknąć porażki przy wdrożeniu platformy contact center

19 lipca 2022

Kiedy warto zacząć od Proof of Concept?

Proof of Concept (w skrócie PoC) to dowód słuszności danej koncepcji. W praktyce oznacza pilotażowe wdrożenie dedykowanej wersji demo rozwiązania IT. Celem PoC jest wcześniejsze sprawdzenie efektywności narzędzia „na placu boju”. Dlaczego warto podjąć kontrolowane ryzyko, usprawniając procesy obsługi klienta?

Pilotażowe wdrożenie naszej platformy contact center realizujemy na wybranym wspólnie z Klientem jednym procesie lub wręcz wycinku, w którym oczekuje on usprawnienia. Czas trwania PoC ustalamy indywidualnie. Z reguły trwa od 4 do 6 tygodni – mówi Sebastian Koziński – Zdecydowana większość klientów korzysta z naszej platformy w modelu SaaS.

Przystępując do Proof of Concept, określamy kluczowe wskaźniki obsługi klienta (KPI), np. dodzwanialność, ilość wykonywanych połączeń w określonym czasie czy efektywność obsługi przy pierwszym kontakcie (FCR). Będą one podlegały weryfikacji po zakończeniu pilotażu. Na koniec zestawiamy ze sobą wskaźniki sprzed PoC i po, aby ocenić skuteczność naszego narzędzia.

Wielu naszych Klientów ma specyficzne wymagania pod względem ruchu sieciowego, integracji, zasobów czy bezpieczeństwa. PoC pokaże Ci, czy i jak dostawca sobie z nimi poradził. Dowiesz się też, gdzie spodziewać się potencjalnych trudności. Lepiej je zidentyfikować na tym etapie i szybko rozwiązać, bo w trakcie wdrożenia produkcyjnego może okazać się to już niemożliwe. Pamiętaj, że dodatkowo poznajesz dostawcę, jego metodologię pracy, sposób komunikacji, podejście, czas reakcji na pytania, elastyczność w dostosowaniu się do zmian lub nowych wymagań.

Jak zorganizować PoC?

Nasz zespół bardzo lubi rozpoczynać współpracę z Klientem od PoC. Przydzielamy do pracy dedykowany zespół. Następnie wspólnie wybieramy jeden większy proces i konfigurujemy go na naszej platformie. Przed przystąpieniem do wdrożenia, we współpracy z Tobą, przygotowujemy analizę biznesową i techniczną tak, by dograć wszystkie szczegóły.

Jednocześnie razem definiujemy kryteria sukcesu PoC. To bardzo ważne! Konkretne wyniki dadzą odpowiedź – czy PoC się udał. Może to być jeden wskaźnik lub kilka różnych. Przykładowe kryteria sukcesu to: skrócenie czasu obsługi połączeń o 1,5 minuty, wzrost wydajności specjalistów o wskazany %, bezproblemowe działanie platformy (dostępność przez wskazany czas), czy inne zdefiniowane przez Ciebie wskaźniki – jesteśmy otwarci.

Przed startem PoC – przeszkolimy cały zespół, by wiedział, jak korzystać z platform contact center. Przy samym starcie wesprzemy Was podczas tzw. asysty uruchomieniowej.

Główne etapy PoC

  1. Wytypowanie jednego, dwóch lub fragmentu reprezentatywnego procesu biznesowego.
  2. Analiza biznesowa i techniczna.
  3. Zdefiniowanie wskaźników biznesowych sprzed i po PoC, będących kryteriami oceny pilotażu.
  4. Określenie parametrów technicznych uruchomienia PoC na zasobach własnych lub Klienta.
  5. Przydzielenie zespołów odpowiedzialnych za realizację PoC po stronie Klienta i Altar.
  6. Określenie harmonogramu i czasu trwania PoC.
  7. Szkolenie zespołu z pracy na platformie contact center.
  8. Uruchomienie platformy wraz z asystą techniczną.
  9. Zakończenie PoC.
  10. Podsumowanie.
  11. Wnioski stron.
  12. Podjęcie decyzji o kontynuowaniu dalszej współpracy.
Aż 98% Klientów po zakończonym PoC wybiera naszą platformę contact center.

Ile to kosztuje?

Jako doświadczony dostawca zdajemy sobie sprawę, że koszty to jeden z ważniejszych aspektów wdrożenia nowego narzędzia. Podchodzimy do tego w jasny i uczciwy sposób. Koszty PoC obejmują tylko konfigurację platformy. Nie płacisz za licencje czy samą platformę.

PoC się skończył, co dalej?

Po zakończeniu PoC przygotowujemy raport według ustalonych wcześniej kryteriów. Porównujemy w nim m.in. wskaźniki (sprzed i po PoC). Prezentujemy je na spotkaniu, omawiamy, przedstawiamy wnioski, wspólnie z Wami oceniamy współpracę. To dobry czas opinie i sugestie.

Zakończenie pilotażowego wdrożenia jest najczęściej początkiem dalszej współpracy.

powrót